2013. 11. 30.

Kockázatok és mellékhatások

Az ékszerkészítés iránt érdeklődők körében közismert tény, hogy a gyöngyitisz erősen fertőző betegségnek számít.
A mi családunkban sem alakult ez másként. A hölgyek, sőt, az ifjabb nemzedék fiatalemberei is el-elcsábulnak, legalább alkalmanként, egy kis gyöngyfűzésre. De a kockázatok és mellékhatások a családfőt sem kímélték.

Kezdődött a dolog azzal, hogy a 2010-es szálkai táborban Magyar Gabinál láttam, hogy egy fakeretbe foglalt parafatábla könnyen mozgatható munkafelület lehet. Amikor otthon magam is megvalósítottam, amit a nálam tapasztaltabbak kigondoltak, a férjemet kértem meg, hogy a megvásárolt tábla keretét lakkozza le. Azóta is nagyon meg vagyok elégedve ezzel a megoldással, mert különösebb szervezés nélkül mindig oda tudok telepedni a gyöngyeimmel, ahol éppen a legjobbak a fényviszonyok, vagy éppen más szempontból a legkellemesebbek a körülmények.
Aztán 2011-ben, szintén Szálkán Ócsai Mariann adta az ötletet, hogy ha valahová több gyöngyöt sikerült fűzni, mint ami szükséges, és ezt például egy sárközi nyakék egyik sorának elején követtem el, és a visszafordulás után csak a következő sor végén veszem észre, a sok-sok fejtést, vagy a fogóval történő gyöngytöréssel járó szálszakadás kockázatát elkerülhetem, ha a fölös gyöngyöt belülről feszítem szét. Otthon első dolgom volt megkérni a férjemet, hogy eszkábáljon egy megfelelő szerszámot ehhez. Meg is tette. Egy régi, élétvesztett csavarhúzó nyeléből és egy zsákvarró tűből készítette el nekem.


Jónéhány alkalommal segített rajtam ez az egyszerű eszköz.
Később, amikor a gyöngyhorgolással kapcsolatban keresgéltem a neten, több helyen láttam különböző gyöngymalmokat. Megmutattam Gyurkának, hogy milyen ötletes változatok vannak, és néhány nap múlva, előállt ezzel a saját készítésű darabbal:




Azt talán mondanom sem kell, hogy igencsak meg voltam hatódva tőle.
De folytatom a sort. A 2013-as szálkai táborban Decsi-Kiss Marcsi tűtartóját csodáltam meg, és a tábor után, már a Mesterségek Ünnepén, amikor találkoztunk Marcsival, megkérdeztem, megmutatná-e azt a csodaszép tokot, mert nagyon szeretnék valami hasonlót. A férjem alaposan megnézegette, és a következő napon, miután eltöltött egy kis időt a műhelyében ezzel lepett meg:





Rögtön el is dicsekedtem vele az ihlető darab tulajdonosának, és azóta is nagy becsben tartom, mert igencsak jól használható eszköz lett.
De a sornak még nincs vége. Néhány nap múlva, egy nyakékbe éppen egy 6/0-ás gyöngyből sikerült egy fölös számút belefűzni, és amikor észrevettem, és szét akartam roppantani, sajnálattal jöttem rá, hogy a kis piros nyelű gyöngytörőmmel nem megyek semmire, mert a gyöngyhöz képest túl kicsi. Nem volt mit tenni, fejteni kellett. A dolgot nem tudván magamban tartani, el is panaszoltam a férjemnek,  aki megint megszánt, és készített nekem egy vastagabb gyöngyroppantó szerszámot. Ráadásul sokkal szebbet és ergonomikusabbat, mint amilyen az első változat volt.  Íme:



Ezek az apró eszközök azon túl, hogy célszerűek, mindig örömet okoznak azzal is, hogy "a készítőjük lelke is bennük van".


Mondják, hogy telhetetlenség, asszony a neved, de ennyi kitűnő eszközt kapva, amikor a körömágybőr-vágóval kombinált körömreszelőm műanyag nyele eltört, kihez is fordulhattam volna, hogy segítsen megmenteni a picinyke, de nagyon célszerű vágóélt (a reszelő nem volt túl jó, azt nem sajnáltam különösebben). Férjem ismét elvonult a műhelyébe, és amikor kijött, ez volt a kezében:




Ismét az eredetinél szebbet, jobbat alkotott a romokból.
Ráadásul szerintem már gondolkodik rajta, hogyan tudná elkészíteni a 2013-as gyöngyfűző táborban Magyar Erzsikénél látott és lefényképezett, párnával kombinált tálca egyéniesített változatát, aminek segítségével úgy lehet gyöngyöt fűzni, hogy az ölemben tarthatom a "munkaasztalt", miközben feltehetem a lábam is hogy kényelmesebb legyen...

8 megjegyzés:

  1. Gratulálok a férjedhez! Nem csak ügyes, ezek már igazi, csodaszép mesterművek, öröm lehet csak kézbe fogni is őket, olyan szépek! Nagyon kreatív család vagytok! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, de gratuláció inkább őt illeti, hiszen az ő alkotásai. Én csak jókor, jó helyen, a megfelelő embernek említettem meg, hogy mit szeretnék...

      Törlés
  2. Gyönyörű segédeszközök, tényleg öröm lehet még kézbe is fogni őket. A gyöngymalmot hogyan használod? Én még nem láttam ilyent.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha a YouTube keresőjébe beírod, hogy "beadspinner" meg tudsz nézni működés közben néhányat.

      Törlés
    2. Megnéztem és ez nagyon szuper! Milyen gyorsan fel lehet így fűzni a horgoláshoz a gyöngyikéket! Gratulálok ezermester férjecskédhez!

      Törlés
  3. Nem vagyok egy irigy ember ...de ezeket az eszközöket, most kicsit irigykedve nézem!
    Főleg a gyöngymalmocskát szeretném! Igazi mesterember a férjed!

    VálaszTörlés
  4. Praktikus szerszámok és milyen jó hogy ennyire ügyes és figyelmes a férjed!

    VálaszTörlés
  5. Nekem csak egy kerdesem van ezek utan :)) Nincs egy egyedulallo ugyes tesoja a ferjednek ?:))
    Buszke lehetsz ra es azon tulmenoen hogy ilyen szep es ugyes dolgokat krealt neked egyertelmu hogy SZERET teged nagyon es nincs annal nagyobb kincs.Kivanok nektek sok sok boldog evet egyutt!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...